Компетентні органи
Обов’язковий технічний контроль транспортних засобів — це комплекс регламентованих заходів, спрямованих на перевірку технічного стану автотранспорту відповідно до вимог безпеки дорожнього руху та екологічних норм. Під час контролю здійснюється оцінка справності основних систем і вузлів: гальмівної системи, рульового керування, освітлення, шин, коліс та рівня викидів. За результатами перевірки оформлюється протокол, що підтверджує відповідність транспортного засобу встановленим вимогам.
Технічний контроль проводиться згідно з діючим законодавством, зокрема відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, що встановлює нормативні критерії, яким мають відповідати ТЗ перед допуском до експлуатації. Дотримання цього Порядку є обов’язковим як для виробників, так і для власників транспортних засобів при реєстрації, переобладнанні чи ввезенні ТЗ з-за кордону.
Оцінка відповідності колісних транспортних засобів (КТЗ) проводиться згідно Наказу Мінінфраструктури України № 521 “Порядок затвердження конструкції транспортних засобів”. Підстави для проведення техогляду транспортних засобів: технічні вимоги з Порядку затвердження конструкції, норми і правила Європейської економічної комісії ООН, ДСТУ, Директиви ЄС. Категорії КТЗ, за якими ми проводимо обов’язковий технічний контроль та сертифікацію:
Сертифікат підтверджує відповідність КТЗ вимогам безпеки конструкції та нормативам з експлуатації.
| Найменування послуги | Нормативне регулювання | Результат | Особливості процедури |
|---|---|---|---|
| Обов’язковий технічний контроль КТЗ | Регулюється Законом України «Про дорожній рух» (стаття 35) та Постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 року № 137 «Про затвердження Порядку проведення обов’язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів» | Протокол обов’язкового технічного контролю, який підтверджує відповідність транспортного засобу встановленим вимогам | Результати фіксуються в загальнодержавній базі даних про ОТК (згідно з Постановою КМУ № 512 від 31 травня 2012 року), з моніторингом від МВС (Наказ № 928 від 06 листопада 2019 року). |
| Сертифікат МСТО (Міжнародний сертифікат технічного огляду) | Регулюється Постановою КМУ від 30 січня 2012 року № 137 «Про затвердження Порядку проведення обов’язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів» | Міжнародний сертифікат технічного огляду | МСТО визнається в країнах ЄС, СНД та інших, що підтримують міжнародні стандарти техогляду |
| Сертифікат ЕКМТ (Європейської Конференції Міністрів Транспорту) | Регулюється Постановою КМУ від 21 січня 1995 року № 47 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на міжнародні перевезення», Наказ Міністерства інфраструктури України № 405 від 20 серпня 2004 року (зі змінами) щодо регулювання видачі дозволів ЄКМТ | Сертифікат ЄКМТ | Сертифікат ЄКМТ видається для багатосторонніх перевезень, що дозволяє здійснювати необмежену кількість поїздок між країнами-членами ЄКМТ протягом терміну дії сертифіката |
| Випробування технічного стану переобладнаних автотранспортних засобів | Регулюється Постановою КМУ від 30 січня 2012 року № 137 «Про затвердження Порядку проведення обов’язкового технічного контролю», Наказ Міністерства інфраструктури № 613 від 27 грудня 2006 року (про порядок переобладнання ТЗ) | Акт технічної експертизи щодо відповідності конструкції та експлуатаційного стану переобладнаного транспортного засобу вимогам безпеки дорожнього руху | Будь-яке переобладнання, яке впливає на безпеку чи екологічні характеристики, вимагає обов’язкового випробування та узгодження |
| Випробування та сертифікація вживаних транспортних засобів | Регулюється Наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 № 521 «Порядок затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядок ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання», Постанова КМУ від 7 вересня 1998 року № 1388 «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації)» | Протокол випробувань чи сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження | Процедура необхідна для реєстрації, перереєстрації або використання б/у ТЗ, зокрема тих, що імпортуються, переобладнуються або використовуються в комерційних цілях |
| Калібрування тахографів | Регулюється: Постанова КМУ від 21 січня 1995 року № 47 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на міжнародні перевезення», Наказ Міністерства інфраструктури України № 405 від 20 серпня 2004 року (зі змінами) щодо регулювання міжнародних перевезень, Наказ МВС № 606 від 19 листопада 2018 року (про технічний контроль ТЗ) | Сертифікат калібрування або наклейка для аналогових тахографів | Є обов’язковим для всіх ТЗ, які здійснюють міжнародні або комерційні перевезення (вантажівки >3,5 т, автобуси з кількістю місць >8) |
| Перевірка цистерн | Наказ Міністерства інфраструктури та Мністерства внутрішних справ України від 12.05.2015 № 166/550 Про затвердження Порядку перевірки цистерн для перевезення небезпечних вантажів | Свідоцтво про первинну, проміжну, періодичну або позапланову перевірку цистерни | Цистерни для небезпечних вантажів (ADR) підлягають суворішому контролю, включаючи періодичні випробування на герметичність і міцність |
| Випробування та сертифікація автобусів | Регулюється: Постанова КМУ від 30 січня 2012 року № 137 «Про затвердження Порядку проведення обов’язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів», Наказ МВС № 606 від 19 листопада 2018 року (про порядок проведення ОТК), Наказ Міністерства інфраструктури № 405 від 20 серпня 2004 року (про міжнародні перевезення) | Сертифікат відповідності (сертифікат індивідуального затвердження) на автобус пригнаний з-за кордону і який проходить процедуру першої реєстрації в Україні, на переобладнаний автобус для проходження процедури перереєстрації та для участі автобусів вже зареєстрованих в Україні, в конкурсах для перевезення на маршрутах (сертифікат екологічності) | Нові, б/у, імпортні або переобладнані автобуси потребують сертифікації перед реєстрацією або введенням в експлуатацію |